Activiteiten


Om gelukkige en productieve levens te leiden hebben cognitief begaafde kinderen en jongeren nood aan intellectuele uitdaging en mentale peers.


Intellectuele uitdaging is noodzakelijk om motivationele en studievaardigheden te ontwikkelen. Het helpt cognitief begaafde kinderen en jongeren een realistisch zelf-concept te onwikkelen en bereidt hen voor op een beroep dat aansluit bij hun talenten en interesses.

Mentale peers zijn noodzakelijk om sociale en emotionele vaardigheden te ontwikkelen. Deze vaardigheden helpen cognitief begaafde kinderen en jongeren goed te functioneren in een gemeenschap die heterogeen is in talenten, interesses en ambitie.

Centraal staat echter existentiële zelfontwikkeling. Enkel als je weet wie je bent en wat je wil, zal je al je talenten inzetten om daar ook te komen. Daarom is existentiële zelf-ontwikkeling de focus van de activiteiten van Modesto.

Activiteiten

De wetenschappelijke injectie

Een onderbouwde aanpak van onderwijs, begeleiding en opvoeding van cognitief begaafden vereist dat je op de hoogte blijft van recent wetenschappelijk onderzoek. Dit is niet vanzelfsprekend. Veel practici (leerkrachten, clinici, experten begaafdheid, etc.) hebben geen toegang tot wetenschappelijke artikelen. Soms zijn de artikelen zo saai, of de statistieken zó complex, dat je bij het lezen van de samenvatting de handdoek al in de ring wil gooien. Bovendien is het niet eenvoudig om door de formules heen te zien dat een boerenknol opgetut wordt tot een parade-paardje. Het is ook uitdagend om de wetenschappelijke conclusies te vertalen naar jouw praktijk of klas.

images

Om hieraan tegemoet te komen, organiseert modesto vzw vier keer per jaar een webinar “De wetenschappelijke injectie. Daarin wordt een beknopt overzicht gegeven van het recent wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de praktijk.

Alle info vind je hier.